Mindfulness

meditationslysHvad er Mindfulness?

Mindfulness er en praksis, der stammer fra Buddhismen. Ifølge Buddhismen er mindfulness en måde at leve på, hvor du er nærværende i nuet, opmærksom på hvad der sker omkring dig og bevarer dit fokus på det du lige nu er i gang med. Det lyder simpelt, men er i al sin simpelhed temmelig svært. Vi bruger det meste af vores tankevirksomhed ved enten at genkalde os fortiden eller forestille os fremtiden. Samtidig farer der konstant tanker igennem vores hoved som vi lader os rive med af. En effektiv måde at træne ens evne til at være i nuet er ved at meditere.

Mindfulness nåede for alvor den vestlige verden da psykologen Jon Kabat-Zinn i 1979 introducerede behandlingen Mindfulness-baseret stress reduktion (MBSR). Det blev med efterfølgende psykologiske forsøg påvist at mindfulness meditation havde en gavnlig effekt i forbindelse med stress og lindring af kroniske lidelser. Andre forsøg har påvist at mennesker der dyrker mindfulness meditation i gennemsnit er lidt gladere, lidt sundere, har et lidt mere givende parforhold og lever lidt længere end den øvrige befolkning.

Min Mindfulness praksis

For mig er mindfulness meditation en måde at falde ned på i løbet en til tider hektisk hverdag. Jeg mediterer i 20 minutter hver aften, og 3 minutter et par gange i løbet af dagen. De små meditationer bruger jeg, hvis jeg føler mig stresset eller forvirret, hvis jeg venter på noget eller som en kort pause. Hver gang jeg mediterer, starter jeg med at bemærke mine tanker, følelser og kropslige fornemmelser. Jeg accepterer alt, der er tilstede og prøver ikke at ændre noget. Derefter retter jeg fokus på mit åndedræt. Hver gang jeg bemærker at mine tanker har ført mig væk fra mit fokus retter jeg roligt mit fokus tilbage på mit åndedræt. Jeg oplever at tankerne langsomt falder til ro og, at en indre fred melder sig. Selv 3 minutter kan gøre en stor forskel.

Få mindfulness til at indgå i dit liv

Hvis du vil lære om mindfulness findes der et hav af muligheder af svingende kvalitet. Nedenfor finder du mine anbefalede veje til at stifte bekendtskab med mindfulness. Jeg håber at de kan inspirere dig og vække din nysgerrighed.

Læs Nuets kraft

Et godt sted at starte er at læse bogen Nuets kraft. Bogen er velskrevet, let læselig og tankevækkende. Da jeg læste den, læste jeg par sider hver dag og tænkte lidt over hvad jeg havde læst, inden jeg gik i seng. Hver gang jeg lagde bogen fra mig, følte jeg mig lidt mere nærværende og tilstede, end jeg var, da jeg samlede den op . Du kan købe den her og reservere den på biblioteket her.

Prøv mindfulness meditation

Måske kunne du godt tænke dig at meditere, men har ikke lyst til at sidde i en radbrækkende stilling på gulvet? Måske er du sikker på at du ikke kan finde ud af at meditere? Mindfulness meditation kan sagtens foregå på en stol. Det vigtigste når du mediterer er at slappe af og acceptere hvad der sker. En vigtig del af mindfulness meditation er at bemærke at man er blevet grebet af sine tanker eller dagdrømmer. Hver gang det sker kan du ønske dig selv tillykke fordi du er opmærksom og derefter langsomt flytte dit fokus tilbage til meditationen.

Hvis du aldrig har prøvet meditation før vil jeg anbefale at prøve det. Måske bare en aften eller en weekend. Det vil give dig en langt bedre forståelse af hvad meditation er end jeg er i stand til at give dig her.

Bor du i København, kan jeg anbefale at du prøver to timers guidet mindfulness meditation i Center for visdom og medfølelse. Det foregår hver tirsdag kl. 19-21 på Nybrogade 26A, 1. sal i København K og koster 50 kroner pr. gang. Du kan læse mere her.

Bor du uden for København, kan du søge på nettet. Der er rigtig mange steder i landet, der tilbyder forskellige former for mindfulness meditation. Hvis du primært er nysgerrig kan du starte med et uforpligtende forløb på en weekend eller en aften. Det vil sikkert være nok til at stille din nysgerrighed, eller måske få dig til at blive endnu mere nysgerrig.

Lav dit eget mindfulness ritual

En anden mulighed er at udvikle dit eget lille personlige mindfulness ritual;

  1.  Bemærk hvad du tænker, hvad du føler og hvilke følelser du har i kroppen. Er der spændinger i kroppen? Er der bestemte tanker i hovedet?
  2. Ret fokus imod dit åndedræt og bemærk hver eneste indånding og udånding. Måske hjælper det dig at tælle dit åndedræt: 1 indånding, 1 udånding, 2 indånding, 2 udånding. Hver gang du bemærker at dine tanker er begyndt at vandre, fører du roligt din opmærksomhed tilbage til åndedrættet, uden at kritisere dig selv.
  3. Ret din opmærksomhed ud imod verden og genoptag stille og roligt det du var i gang med.

Brug disse tre trin til inspiration og leg lidt med at finde ud af hvad der virker bedst for dig. Du kan vælge at have åbne eller lukkede øjne. Du kan bruge det på jobbet, under et møde, i køen i supermarkedet og når du har brug for at genvinde overblikket i stressende eller ubehagelige situationer. Et simpelt lille ritual på et par minutter i løbet af dagen kan gøre en stor forskel.

Gennemfør et introduktionsforløb med daglig meditation i 8 uger

Hvis du ønsker afprøve mindfulness med daglig meditation, vil jeg anbefale, at du vælger et introduktionskursus, hvor der indgår daglig meditation. Sådanne kurser foregår ved at deltagerne mødes til undervisning og fælles meditation en gang om ugen. Ugens øvrige dage mediterer I på egen hånd, ud fra de instruktioner I har fået på seneste øvedag. Dette er både den mest krævende og den mest givende, af de muligheder jeg har beskrevet. En række videnskabelige forsøg med hjernescanning har vist at du med 8 ugers mindfulness meditation, kan opnå en god del af det, som kan måles hos folk der har mediteret i flere år. Derfor varer de fleste introduktionsforløb med daglig meditation 8 uger.

Introduktionsforløb på 8 uger udbydes en række steder i Danmark. Prøv at søge på internettet med ordene mindfulness 8 uger København, hvor København udskiftes med det sted i Danmark, hvor du befinder dig. Hvis du mere er til et selvstudium, kan du gennemføre et 8 uger introduktionsforløb ud fra en bog. Jeg kan anbefale Mindfulness – En guide til at finde fred i en hektisk verden. Denne bog er bygget op, så du læser et kapitel om ugen i 8 uger. Desuden mediterer du hver dag, på baggrund af det seneste kapitel du har læst, med guidede meditationer som findes på en medfølgende CD. Du kan købe bogen her og reservere den på biblioteket her.

Find inspiration på internettet

Der findes en række forskellige ressourcer på internettet af svingende kvalitet. Hvis du gerne vil forsøge dig i det små på egen hånd, er dette en oplagt mulighed. Der findes både gratis apps og lydfiler med guidede meditationer, på dansk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.